לימודי צורפות למתחילים – מה זה אומר
במסגרת לימודי צורפות למתחילים לומדים בד"כ צורפות בסיסית: איך לנסר, לפצור, להלחים, לשייף ולעשות פוליש לתכשיט ועוד.
הרגלי העבודה הם נדבך חשוב בתהליך הלמידה. הרגלי עבודה נכונים מגדילים באופן ניקר את היכולת של התלמיד לייצר תכשיט עשוי נכון, טוב ולקבל תוצאה איכותית ולחסוך בזמן עשייה.
בשלב "לימודי צורפות למתחילים" יש מספר תרגילים (כל תרגיל הוא תכשיט) כשבכל אחד מהשלבים יש ערכים לימודיים חיוניים להקניית הבסיס בצורה יסודית. בשלב זה התרגילים הם מובנים והחופש היצירתי מוגבל.
ככול שמתקדמים עם תוכנית הלימודים גדל גם החופש היצירתי וגדל המקום של התלמיד להביא רעיונות מתוך עצמו.
בניגוד למקומות אחרים שבהם המורה אומר מה לעשות ללא הסברים של התהליכים הכימיים והבנתם, מקומות איכותיים (כמו 'הסטודיו של אורנית בר-נס') מלמדים את התלמיד להבין מה הוא עושה, להבין את התהליכים על מנת שכמה שיותר מהר הוא יוכל (במידה ויבחר) לעבוד עצמאית בביתו ובביטחה.
לימודי צורפות יכולים להיות תהליך קצר מועד או ארוך טווח, כל זה תלוי במידת נכונותו של התלמיד ללמוד, להשקיע ולדבוק ביעדים שאליהם הוא רוצה להגיע.
הבהרה חשובה – מהו השוני בין תכשיטנות לצורפות?
רבים מתבלבלים בין 2 המושגים הללו למרות שיש הבדל די גדול!
תכשיטנות היא עשיית תכשיטים מכל מיני חומרים (מתכות ועוד) ובכל מני טכניקות אשר החיבורים בהם הם "קרים". מדובר בתחום עשיר מאד מבחינה עיצובית, אך פחות מאתגר מן הבחינה המקצועית.
צורפות לעומת זאת הוא מקצוע עתיק, עבודה במתכות אשר דורש ידע ונסיון מקצועי. בצורפות החיבורים נעשים ע"י הלחמה (אש) – בחיבורים "חמים". האתגר המקצועי הוא הרבה יותר גדול ונדרשת מיומנות של ממש על מנת ליצור תכשיט איכותי.
עבודת הצורף היא ליצור תכשיט משלב הסקיצה, הרעיון – דרך כל עשייתו ועד שלבי הגימור הסופיים. צורפות הינו הצד הטכני והמעשי של עשיית התכשיט לעומת העיצוב שהוא הצד היצירתי בעשייה. עבור מי שמחפש "ליצור עם הידיים", צורפות היא התחום האידיאלי.